Below are the projects conducted in our department in recent years (since 2010)
(ordered by year and alphabetically by project name)
| Project Title | Partners | Year (to be) Completed | Type | 
| Developing an in-service training framework for faculty members in English Medium Universities | Hale Işık-Güler | 
2024 | TÜBİTAK | 
| Development of metaphor processing abilities and its interaction with other cognitive abilities | Duygu Özge | 
2023 | TÜBİTAK | 
| Challenges faced in Higher Education During Emergency Remote Teaching in Covid-19 Pandemic | 
 Nurdan Özbek Gürbüz Tarkan Gürbüz  | 
2022 | BAP | 
| Processing, development and semantic modelling of conditional structures in Turkish | Duygu Özge | 
2022 | TÜBİTAK | 
| Ana Dil ve Miras Dil olarak Türkçede Çekimsel ve Türetimsel Islemleme | Bilal Kırkıcı | 
Ongoing | BAP | 
| Building a Corpus of Institutional Academic Meeting Talk | 
 Hale Işık Güler Alena Iriskulova  | 
Ongoing | BAP | 
| ELF-aware Teacher Education | 
 Işıl Günseli Kaçar Yasemin Bayyurt Nicos Sifakis  | 
Ongoing | TÜBİTAK | 
| European Network for Combining Language Learning with Crowdsourcing Techniques (enetCollect) | Çiler Hatipoğlu | 
Ongoing | EU Project (European Cooperation in Science and Technology) | 
| Experimental Studies on German-Turkish Multilingualism | 
 Martina Gračanin Yüksek Bilal Kırkıcı PRIM Team (Potsdam University)  | 
Ongoing | TÜBİTAKBMBF | 
| Facial and Discursive Expression of Emotions Among Educators | A. Cendel Karaman | 
Ongoing | BAP | 
| Flipped Impact Project (FIP) | 
 Işıl Günseli Kaçar Esra Karakuş Zeynep Aysan Şahintaş Hasan Şerif Baltacı Emine Eren Gezen  | 
Ongoing | EU Erasmus + Project | 
| Language Teachers and Crowdsourcing | Çiler Hatipoğlu | 
Ongoing | EU Project (European Cooperation in Science and Technology) | 
| MySchoolsNetwork | 
 Işıl Günseli Kaçar Ron Barendsen Roelien Wierda  | 
Ongoing | - | 
| Okumada Bilişsel Süreçlerin İncelenmesi: Göz Hareketleri Kontrol Modellemesi için Türkçe Okuma Örüntüleri Derlemi | 
 Bilal Kırkıcı Cengiz Acartürk  | 
Ongoing | TÜBİTAK | 
| Online Co-Mentoring Project | 
 Işıl Günseli Kaçar Hasan Şerif Baltacı  | 
Ongoing | BAP | 
| The Enacment and Co-Construction of European Identity: Multiparty Conversations of Incoming and Outgoing Erasmus Students | 
 Hale Işık Güler Seda Okur  | 
Ongoing | BAP | 
| Türkçe İkinci Dil Konuşucularında Biçimbilimsel İşlemleme | Bilal Kırkıcı | 
Ongoing | BAP | 
| Türkçe-Almanca İkidillilerde Dillerarası Sözdizim İncelemesi | 
 Bilal Kırkıcı Özgür Aydın  | 
Ongoing | TÜBİTAK | 
| Türkçede Seçenek Sorularının Sözdizimi ve Anlambilimi | Martina Gračanin Yüksek | 
Ongoing | BAP | 
| Comparison between English Textbooks and University Entrance Exams in Turkey | Xiaoli Yu | 
2021 | BAP | 
| Language and cognitive development in underrepresented populations: A study on refugee children in Turkey | 
 Duygu Özge Hugh Rabagliati  | 
2021 | British Academy, Newton Advanced Fellowship | 
| ODTÜ Küresel Kalkınma Öğrenme Ağı Ofisi Kurulması | 
 Tarkan Gürbüz Nurdan Özbek Gürbüz Adil Oran  | 
2020 | BAP | 
| Pre-service language teachers and crowdsourcing for foreign language teaching material development | Çiler Hatipoğlu | 
2020 | EU Project | 
| Anadili Türkçe olan Aday İngilizce Öğretmenlerinin İngilizce Aksanlarına karşı olan Algı ve Tutumları | 
 Çiler Hatipoğlu Ceren Yağmur Öztürk Ali Cevat Taşıran  | 
2019 | |
| Göçmen Öğrenci Uyumu ve Başarısı İçin Çokkültürlü Öğretmen Eğitimi | Yasemin Tezgiden Cakcak | 
2019 | BAP | 
| Research and Training on Intercultural Communicative Competence in Teacher Education in Turkey | 
 Deniz Şallı Çopur Erhan Arslan  | 
2019 | Newton Mobility | 
| Üniversite Öğrencileri ile Üniversitede Görev Yapan Öğretim Elemanlarının Dil-Kültür Bağlamında Kültürlerarası İletişimsel Edinç Algısı | Müge Gündüz | 2019 | BAP | 
| An investigation of neural development accounts: Interpretation of Turkish morphosyntax in young children and Broca’s patients. | Duygu Özge | 2018 | TÜBİTAK | 
| Britanya Edebiyatında Yeni-Köle Anlatıları | Elif Öztabak Avcı | 
2018 | BAP | 
| Strengthening Teacher Capacity in Relation to School and Classroom-Based Assessment (SCBA) | Çiler Hatipoğlu | 
2018 | UNICEF-Ministry of Education | 
| Ana Dili Türkçe ve Rusça olan Öğrencilerin İngilizce Yer İlgeçlerini Kullanımı (The Use of Spatial Prepositions by Russian-Turkish Bilinguals) | Çiğdem Sağın Şimşek | 
2016 | BAP | 
| The Making of a Teacher: Identity Construction in Early Stages of Pre-Service Teacher Education | 
 Betil Eröz Ali Fuat Selvi Alev Özbilgin Gezgin  | 
2016 | BAP METU NCC  | 
| Development of spoken language comprehension processes in a verb-final language: Incremental interpretation of case marking cues in Turkish speaking children | 
 Duygu Özge Jesse Snedeker Aylin Küntay  | 
2016 | Marie Curie International Outgoing Fellowship | 
| Türkiye’de Yaşayan İngiliz Kökenli Göçmenler: Dil Kullanım, Tercih ve Tutumları (Language choice and use of English Immigrants in Turkey) | Çiğdem Sağın Şimşek | 
2016 | BAP, Hacettepe | 
| Yerel Edebiyat Sahnesinden Dünya Edebiyat Sahnesine Nasıl Çıkılır? | Hülya Yıldız Bağçe | 
2015 | BAP | 
| Türkçe Tekdilli ve Türkçe-Almanca İki Dillilerin Türkçe Devrik Tümce Yapısı Kullanımı (Turkish Monolingual and Turkish-German Bilingual Children’s Use of Inverted Word Order in Turkish). | Çiğdem Sağın Şimşek | 2014 | BAP | 
| Early Language Comprehension: Cross-linguistic study using the eye-tracking paradigm. | 
 Duygu Özge Aylin Küntay  | 
2014 | TÜBİTAK | 
| Secondary ELT Teachers’ Perceptions about Professional Development in Northern Cyprus | 
 A. Cendel Karaman Besime Erkmen Alev Özbilgin Gezgin  | 
BAP METU -NCC  | 
|
| Türkçe ve Türk Dilleri Konuşucularının Algısal Çok Dilli İletişimi (Turkish and Turkic speakers’ Receptive Multilingual Communication). | Çiğdem Sağın Şimşek | 
2013 | TÜBİTAK | 
| İletişimde İncelik ve Duygu: İngilizce ve Türkçe Geribildirim Öğelerinin İşlevleri Üzerine Derlem Tabanlı ve Derleme Dayalı bir Araştırma | 
 Hale Işık Güler Funda Dörtkulak  | 
2012 | BAP | 
| Bilişim Teknolojileri Kullanımının Sürdürülebilir İngilizceye Etkisi: Öğretim Elemanlarının Görüşleri ve Düşüncelerini İnceleyen Bir Durum Çalışması | 
 Tarkan Gürbüz  | 
2011 | BAP | 
| Karşıtsal Tür Çözümlemesi: Türk Akademisyenlerin Araştırma Yazım Eğilimleri üzerine bir İnceleme. | Çiğdem Sağın Şimşek | 
2011 | BAP | 
|  METU Spoken Turkish Corpus  (ODTÜ Sözlü Türkçe Derlemi)  | 
 Betil Eröz Çiler Hatipoğlu Hale Işık Güler Şükriye Ruhi  | 
2011 | TÜBİTAK | 
| TÜBA Open Course Ware Project. Translation and Adaptation of “Power: Interpersonal, Organizational and Global Dimensions” into Turkish as “İktidar: Kişiler-arası, Organizasyonal ve Global Boyutları” | Hülya Yıldız Bağçe | 2011 | TÜBA | 
| Mesleğin İlk Yıllarında Öğretmen Etkinliği: Toydan Deneyimliliğe | Deniz Şallı Çopur | 
2010 | BAP | 
| İlgi İçtümcelerini İliştirmede Karşılaşılan Belirsizliklerin İkinci Dilde Çözümlenmesi | Bilal Kırkıcı | 
BAP | |
| Dyslexia and Additional Academic Language Learning (DYSLANG) | Bilal Kırkıcı et. al. | LLP | |
| Dil-Kültür İlişkisi Bağlamında Türkçe ile Yabancı Dil Olarak İngilizce’nin Kullanımında Etkileşim İlkeleri | 
 Hale Işık Güler Şükriye Ruhi  | 
2005 | BAP | 
| Culture and Communication: Cross-Cultural Explorations of the Sociocultural Interactional Principles (SIPs) underlying Language Use: A Collaborative International Research Project | 
 Hale Işık Güler Helen Spencer Oatey Şükriye Ruhi  | 
2004 |