Projects
Last Updated:
Projects
Below are the projects conducted in our department in recent years (since 2010)
(ordered by year and alphabetically by project name)
Project Title | Partners | Year (to be) Completed | Type |
Developing an in-service training framework for faculty members in English Medium Universities | Hale Işık-Güler | 2024 | TÜBİTAK |
Development of metaphor processing abilities and its interaction with other cognitive abilities | Duygu Özge | 2023 | TÜBİTAK |
Processing, development and semantic modelling of conditional structures in Turkish |
Duygu Özge | 2022 | TÜBİTAK |
Ana Dil ve Miras Dil olarak Türkçede Çekimsel ve Türetimsel Islemleme | Bilal Kırkıcı | Ongoing | BAP |
Building a Corpus of Institutional Academic Meeting Talk |
Alena Iriskulova |
Ongoing | BAP |
ELF-aware Teacher Education |
Yasemin Bayyurt Nicos Sifakis |
Ongoing | TÜBİTAK |
European Network for Combining Language Learning with Crowdsourcing Techniques (enetCollect) | Çiler Hatipoğlu | Ongoing | EU Project (European Cooperation in Science and Technology) |
Experimental Studies on German-Turkish Multilingualism |
PRIM Team (Potsdam University) |
Ongoing | TÜBİTAKBMBF |
Facial and Discursive Expression of Emotions Among Educators | A. Cendel Karaman | Ongoing | BAP |
Flipped Impact Project (FIP) |
Hasan Şerif Baltacı Emine Eren Gezen |
Ongoing | EU Erasmus + Project |
Language Teachers and Crowdsourcing | Çiler Hatipoğlu | Ongoing | EU Project (European Cooperation in Science and Technology) |
MySchoolsNetwork |
Roelien Wierda |
Ongoing | - |
Okumada Bilişsel Süreçlerin İncelenmesi: Göz Hareketleri Kontrol Modellemesi için Türkçe Okuma Örüntüleri Derlemi | Ongoing | TÜBİTAK | |
Online Co-Mentoring Project |
Hasan Şerif Baltacı |
Ongoing | BAP |
The Enacment and Co-Construction of European Identity: Multiparty Conversations of Incoming and Outgoing Erasmus Students | Ongoing | BAP | |
Türkçe İkinci Dil Konuşucularında Biçimbilimsel İşlemleme | Bilal Kırkıcı | Ongoing | BAP |
Türkçe-Almanca İkidillilerde Dillerarası Sözdizim İncelemesi | Ongoing | TÜBİTAK | |
Türkçede Seçenek Sorularının Sözdizimi ve Anlambilimi | Martina Gračanin Yüksek | Ongoing | BAP |
Comparison between English Textbooks and University Entrance Exams in Turkey |
2021 |
BAP |
|
Language and cognitive development in underrepresented populations: A study on refugee children in Turkey |
Hugh Rabagliati |
2021 |
British Academy, Newton Advanced Fellowship |
Pre-service language teachers and crowdsourcing for foreign language teaching material development | 2020 | EU Project | |
Anadili Türkçe olan Aday İngilizce Öğretmenlerinin İngilizce Aksanlarına karşı olan Algı ve Tutumları |
Ceren Yağmur Öztürk |
2019 | |
Göçmen Öğrenci Uyumu ve Başarısı İçin Çokkültürlü Öğretmen Eğitimi | 2019 | BAP | |
Research and Training on Intercultural Communicative Competence in Teacher Education in Turkey |
Erhan Arslan |
2019 | Newton Mobility |
Üniversite Öğrencileri ile Üniversitede Görev Yapan Öğretim Elemanlarının Dil-Kültür Bağlamında Kültürlerarası İletişimsel Edinç Algısı | Müge Gündüz | 2019 | BAP |
An investigation of neural development accounts: Interpretation of Turkish morphosyntax in young children and Broca’s patients. |
Duygu Özge | 2018 | TÜBİTAK |
Britanya Edebiyatında Yeni-Köle Anlatıları | Elif Öztabak Avcı | 2018 | BAP |
Strengthening Teacher Capacity in Relation to School and Classroom-Based Assessment (SCBA) | Çiler Hatipoğlu | 2018 | UNICEF-Ministry of Education |
Ana Dili Türkçe ve Rusça olan Öğrencilerin İngilizce Yer İlgeçlerini Kullanımı (The Use of Spatial Prepositions by Russian-Turkish Bilinguals) | Çiğdem Sağın Şimşek | 2016 | BAP |
The Making of a Teacher: Identity Construction in Early Stages of Pre-Service Teacher Education |
Ali Fuat Selvi Alev Özbilgin Gezgin |
2016 | BAP METU NCC |
Development of spoken language comprehension processes in a verb-final language: Incremental interpretation of case marking cues in Turkish speaking children |
Jesse Snedeker Aylin Küntay |
2016 |
Marie Curie International Outgoing Fellowship |
Türkiye’de Yaşayan İngiliz Kökenli Göçmenler: Dil Kullanım, Tercih ve Tutumları (Language choice and use of English Immigrants in Turkey) | Çiğdem Sağın Şimşek | 2016 | BAP, Hacettepe |
Yerel Edebiyat Sahnesinden Dünya Edebiyat Sahnesine Nasıl Çıkılır? | Hülya Yıldız Bağçe | 2015 | BAP |
Türkçe Tekdilli ve Türkçe-Almanca İki Dillilerin Türkçe Devrik Tümce Yapısı Kullanımı (Turkish Monolingual and Turkish-German Bilingual Children’s Use of Inverted Word Order in Turkish). | Çiğdem Sağın Şimşek | 2014 | BAP |
Early Language Comprehension: Cross-linguistic study using the eye-tracking paradigm. |
Aylin Küntay |
2014 | TÜBİTAK |
Secondary ELT Teachers’ Perceptions about Professional Development in Northern Cyprus |
Alev Özbilgin Gezgin |
BAP METU -NCC |
|
Türkçe ve Türk Dilleri Konuşucularının Algısal Çok Dilli İletişimi (Turkish and Turkic speakers’ Receptive Multilingual Communication). | Çiğdem Sağın Şimşek | 2013 | TÜBİTAK |
İletişimde İncelik ve Duygu: İngilizce ve Türkçe Geribildirim Öğelerinin İşlevleri Üzerine Derlem Tabanlı ve Derleme Dayalı bir Araştırma |
Funda Dörtkulak |
2012 | BAP |
Karşıtsal Tür Çözümlemesi: Türk Akademisyenlerin Araştırma Yazım Eğilimleri üzerine bir İnceleme. | Çiğdem Sağın Şimşek | 2011 | BAP |
METU Spoken Turkish Corpus (ODTÜ Sözlü Türkçe Derlemi) |
2011 | TÜBİTAK | |
TÜBA Open Course Ware Project. Translation and Adaptation of “Power: Interpersonal, Organizational and Global Dimensions” into Turkish as “İktidar: Kişiler-arası, Organizasyonal ve Global Boyutları” | Hülya Yıldız Bağçe | 2011 | TÜBA |
Mesleğin İlk Yıllarında Öğretmen Etkinliği: Toydan Deneyimliliğe | Deniz Şallı Çopur | 2010 | BAP |
İlgi İçtümcelerini İliştirmede Karşılaşılan Belirsizliklerin İkinci Dilde Çözümlenmesi | Bilal Kırkıcı | BAP | |
Dyslexia and Additional Academic Language Learning (DYSLANG) | Bilal Kırkıcı et. al. | LLP | |
Dil-Kültür İlişkisi Bağlamında Türkçe ile Yabancı Dil Olarak İngilizce’nin Kullanımında Etkileşim İlkeleri | 2005 | BAP | |
Culture and Communication: Cross-Cultural Explorations of the Sociocultural Interactional Principles (SIPs) underlying Language Use: A Collaborative International Research Project |
Helen Spencer Oatey |
2004 |